Please use this identifier to cite or link to this item: https://repository.usc.edu.co/handle/20.500.12421/862
Title: Las representaciones semióticas en la enseñanza de las ecuaciones lineales
Authors: Lagos Figueroa, Jaime
Cortés Muñoz, Maira Alejandra
Keywords: Representaciones Semióticas
Ecuaciones Lineales
Profesores y Alumnos
Issue Date: 2019
Publisher: Universidad Santiago de Cali
Citation: Cortés Muñoz, M. A. (2019). Las representaciones semióticas en la enseñanza de las ecuaciones lineales. Universidad Santiago de Cali.
Abstract: The investigation of the beliefs that the students have of the different methodologies used by the teachers in the mathematics classes, together with the identification and characterization of them, from the use of the semiotic representations in the teaching of the linear equations, are one of the most relevant research points within any existing educational community. It is for this reason, that the present investigation has for general objective to analyze the teaching processes of the mathematics teachers, in the use of the semiotic representations of the linear equations. For this, the methodology of the research will be qualitative descriptive, since it will be treated, qualitatively, to find out in a group of teachers in the area of mathematics what beliefs and conceptions they have about the methodology that predominates within their classes, to then categorize them through of a series of surveys. In this sense, its development involved the application of this instrument to mathematics teachers and students, along with interviews and class observations. All this in view of a theoretical framework based on the approaches of different authors such as Duval (2004), D`Amore (2006), among others, where the approach is born from the beliefs held by mathematics teachers about the methodologies used in their classes in the light of semiotic representations in the teaching of linear equations, and thus be able to observe the differences found between teachers of primary and secondary basic education of a public educational institution.
Description: La indagación de las creencias que tienen los estudiantes de las diferentes metodologías empleadas por los docentes en las clases de matemáticas, junto con la identificación y caracterización de las mismas, a partir del uso de las representaciones semióticas en la enseñanza de las ecuaciones lineales, son uno de los puntos de investigación más relevantes dentro de cualquier comunidad educativa existente. Es por ello, que la presente investigación tiene por objetivo general analizar los procesos de enseñanza de los docentes de matemáticas, en el uso de las representaciones semióticas de las ecuaciones lineales. Para ello, la metodología de la investigación será cualitativa descriptiva, ya que se tratará, cualitativamente, de averiguar en un grupo de docentes del área de matemáticas qué creencias y concepciones tienen sobre la metodología que predomina dentro de sus clases, para luego categorizarlas a través de una serie de encuestas. En este sentido, su desarrollo implicó la aplicación de dicho instrumento a docentes de matemáticas y a estudiantes, junto con entrevistas y observaciones de clase. Todo esto de cara a un marco teórico basado en los planteamientos de diferentes autores como Duval (2004), D`Amore (2006), entre otros, donde el enfoque nace desde las creencias que poseen los docentes de matemáticas sobre las metodologías empleadas en sus clases a la luz de las representaciones semióticas en la enseñanza de las ecuaciones lineales, y poder así observar las diferencias que se encuentran entre Los docentes de básica primaria y básica secundaria de una institución educativa pública.
URI: https://repository.usc.edu.co/handle/20.500.12421/862
Appears in Collections:Maestría en Educación

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
LAS REPRESENTACIONES SEMIÓTICAS.pdf14,38 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons