Please use this identifier to cite or link to this item: https://repository.usc.edu.co/handle/20.500.12421/244
Title: La alfabetización inicial y los textos multimodales en la primera infancia
Authors: Cuartas Montero, Deisy Liliana
García Rojas, Luz Ángela
Keywords: Primera Infancia;Competencias Comunicativas;Alfabetización Inicial;Textos Multimodales
Issue Date: 2019
Publisher: Universidad Santiago de Cali
Citation: García Rojas, L. Á. (2019). La alfabetización inicial y los textos multimodales en la primera infancia. Universidad Santiago de Cali.
Abstract: The general objective of this research seeks to enhance the communication skills of children through the use of children's literature, specifically, multimodal texts as a didactic and pedagogical tool; the acquisition of the initial reading and writing processes carried out through initial literacy at the early childhood level of the Gabriel García Márquez Educational Institution, José Ramón Bejarano campus in the city of Cali is reconsidered here. This research is framed in four semantic axes such as: educational policies, multimodal texts, communicative skills and initial literacy, which are developed in activities proposed in the classroom projects from the constructivist pedagogy. The theoretical referents that support this work are based on authors such as Van Dijk (1998), Daniel Cassany (1995), Ana Teberosky (1987), Emilia Ferreiro (1985) and Liliana Tolchinsky (1989), who from their theoretical reflections on the The decade of the 90's gave a new look to the processes of literacy. Regarding multimodal texts, it is supported by authors like Van Leeuwen (1999) and Leite and Krees (1999), who from their theories argue about the exclusivity that has been given to monomodal texts versus the importance of image and graphics as modes that bring great meaning to the text. As a method of study, action research was used and framed in the mixed approach, which qualitatively allows collecting information through observation and continuous recording and then systematizing it from the quantitative to do the triangulation and obtain the respective results It was carried out in two phases: the first was developed through the registration in field journals to characterize the pedagogical practice and the second was carried out with the pedagogical intervention in the classroom through the designed project, called Children's literature and magic of multimodal texts, whose analysis allowed for the strengthening of communicative competences such as: constructing oral and written statements making use of the image, united to the word; transmit an idea in a fluid and coherent way and that the child recognizes the function of language as the channel of communication with their environment.
Description: El objetivo general de esta investigación busca potenciar las competencias comunicativas de los niños a través del uso de la literatura infantil, específicamente, de los textos multimodales como una herramienta didáctica y pedagógica; se replantea aquí la adquisición de los procesos iniciales de lectura y escritura que se realizan a través de la alfabetización inicial en el nivel de la primera infancia de la Institución Educativa Gabriel García Márquez, sede José Ramón Bejarano de la ciudad de Cali. Dicha investigación se enmarca en cuatro ejes semánticos como son: las políticas educativas, los textos multimodales, las competencias comunicativas y la alfabetización inicial, los cuales se desarrollan en actividades planteadas en los proyectos de aula desde la pedagogía constructivista. Los referentes teóricos que soportan el presente trabajo están basados en autores como Van Dijk (1998), Daniel Cassany (1995), Ana Teberosky (1987), Emilia Ferreiro (1985) y Liliana Tolchinsky (1989), quienes desde sus reflexiones teóricas en la década de los 90’s dieron una nueva mirada a los procesos de alfabetización. En cuanto a los textos multimodales se soporta en autores como Van Leeuwen (1999) y Leite y Krees (1999), quienes desde sus teorías discuten sobre la exclusividad que se le ha dado a los textos monomodales versus la importancia de la imagen y gráficos como modos que aportan un gran significado al texto. Como método de estudio se utilizó la investigación-acción y se enmarcó en el enfoque mixto, el cual permite desde lo cualitativo recoger la información a través de la observación y registro continuo y luego sistematizarla desde lo cuantitativo para hacer la triangulación y obtener así los respectivos resultados. Se realizó en dos fases: la primera se desarrolló a través del registro en diarios de campo para caracterizar la práctica pedagógica y la segunda se llevó a cabo con la intervención pedagógica en el aula a través del proyecto pedagógico diseñado, denominado La literatura infantil y la magia de los textos multimodales, cuyo análisis permitió el fortalecimiento de las competencias comunicativas como: construir enunciados orales y escritos haciendo uso de la imagen, unida a la palabra; transmitir una idea de manera fluida y coherente y que el niño reconozca la función del lenguaje como el canal de comunicación con su entorno.
URI: https://repository.usc.edu.co/handle/20.500.12421/244
Appears in Collections:Maestría en Educación

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
LA ALFABETIZACIÓN INICIAL.pdf2,17 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons